Alla inlägg under mars 2009

Av Monica - 30 mars 2009 19:44

Hela helgen gick åt till att bygga på huset. Det går långsamt framåt :-)

Mormor passade Vendela på lördagen och morfar var snäll och följde med för att hjälpa oss i huset. Tanken var att Vendela skulle sova hos dom på lördagnatten och vi var där för att lägga henne men hon var sååå jätteledsen :( helt hysterisk nästan så vi fick ta hem henne. Mammas lilla hjärta!

På söndagmorgon åkte vi och lämnade Vendela igen hos mormor och morfar, ni är så snälla som ställer upp så på oss. Vi kan inte tacka er mycket nog!! Det känns så jobbigt att lämna bort Vendela för man vill ju umgås med henne men samtidigt måste vi få huset klart någongång...


I fredags fick Axa ett litet näringsspår. Malin ställde upp och instruerade oss i fast det blåste iskall nordanvind *tack Malin*

Spåret gick långsamt och Axa tyckte det var lite svårt, det blåste ju ganska mycket och hon frös en del. Men nu är vi igång :-) På fredag börjar valpkursen och det ska bli jätteroligt!! Jag blir alltid inspirerad av kurser och att träna med andra likasinnade.

Idag fick jag också veta att jag fick plats på en föreläsning som Fanny Gott har om klickerträning i mitten av april. Den ser jag verkligen fram emot!!


Idag har jag varit och jobbat men när jag kom hem packade vi in VJ i vagnen och tog Braxen ut på långpromenad. Det var jätteskönt, om än att det blåser kallt!


Imorgon är det träning på Waxholms BK som gäller :)



Av Monica - 27 mars 2009 08:16

Jag har ju fortfarande inte fått tid till att fixa bilder till bloggen men lägger upp dessa sålänge :)


De är från första veckan i februari när vi var på semester med våra kära vänner i Garsås och Åre.



Av Monica - 27 mars 2009 07:53

står på schemat idag!

Klockan 10 ska jag träffa upp Malin som har Xelma och Gizmo ute på Resarö och spåra med Axa, det ska bli jättekul!! :)


Sen ska jag och Vendela åka vidare till mormor för att åka ut på en liten shoppingtur. Mormor har sagt att hon ska köpa regnkläder till Vendela, det tackar vi för :-)) Barnkläder är så otroligt dyrt tycker jag... med tanke på hur små dom är :D

Igår var vi i Kista Galleria och köpte gummistövlar till Vendela. Dom kostade 195 kronor!!! Ok, vi köper kanske inte de billigaste men jag gillar kvalité:)


Sen stannar vi hos mormor och morfar ett tag för på kvällen kommer morbror Thomas förbi. Ska bli kul att umgås lite med honom:)


Fastan går bra! Är inte så utsvulten som jag trodde men en biff skulle ju vara gott :-)


Av Monica - 26 mars 2009 16:24

Idag har det varit en Vendela-dag :-))

Och även igår för då hämtade jag henne från farmor och farfar vid halv fem och sen hade vi myskväll bara hon och jag. Kenneth och Axa var på Herrö och jobbade så det var lugnt och tyst hemma :-)

Hon fick stekt fisk och bulgur till middag och det är en riktig favorit! Det svåra är bara att hon vill äta själv och det går sådär när man ska äta bulgur...:)


Efter massa lek och bokläsning (tror vi hann med 5 böcker) fick potteln ett låååångt bad:) Satte på duschen som hon fick hålla i själv, det var superkul tydligen så den ville hon inte släppa i första taget..:) Efter pyamasen åkt på lade vi oss i sängen och gosade en stund innan hon somnade. Mammas lilla hjärta, man älskar henne så mycket att det nästan gör ont..!


Idag har vi haft besök av Linda och Isak! Dom skulle äta lunch här så jag lagade pasta och tonfisk. Själv har jag tänkt fasta i 5 dagar varav detta är dag 1 så jag fick nån smarrig buljongtärning i vatten.. Men Linda och Vendela tyckte maten var god iaf :)


Sen gick vi ut på promenad i över 1 timme och avslutade allting med en kopp te i solen på trappan. 


Hann med lite övningar med Axa. Dels när vi var ute var det ju de vanliga inkallningarna och lite kontakt men jag har också hunnit med "klossträning" och backa. Hon är jätterolig att träna med men en sak jag stör mig lite på är att hon är ganska dålig på att kampa så det jobbar vi på! 



Av Monica - 25 mars 2009 07:45

Imorse vaknade Braxen såklart vid halv sex så det var bara för mig att stiga upp och klä på mig ... Lade över Vendela till Kenneth så dom kunde sova vidare tillsammans och mysa :-)

Det var strålande solsken och ganska kallt men idag hade jag klätt på mig ordentligt! Vi var ute en timme i solen och gick runt på ängarna och i skogen runt oss. Passade på att träna inkallning, övningen till fritt följ och lite backa som jag påbörjade igår inomhus. Axa tyckte det var lite kallt så det blev korta, korta övningspass. Har även börjat klicka in början till framförgåendet, när hon går ett par meter rakt framför mig så blir det klick+godis. Jag tycker klicker fungerar bra på henne. Hon är en så speedad hund så om jag hade kört samma koncept som jag kört på Nigma hade det nog blivit pannkaka. Nigma har varit tvärtom, henne har man behövt väcka och tända till ordentligt för att få rätt attityd i träningen. Axa har det liksom medfött men det kan ju ge överslag det med och det vill jag inte ha!!


Lilla Vendela och Axa är lika kvällströtta! Vid halv åtta på kvällen somnar dom sött inne i sovrummet :) Inatt var Axa ute och kissa en gång bara, hoppas trenden har vänt!


Vendela har haft lite probelm med att somna själv på sista tiden. Vi har löst det så att hon får somna i vår säng när vi ligger brevid. Sen när vi går och lägger oss flyttar jag över henne i sin egen säng. Hon brukar faktiskt fortsätta sova så vi kör på denna lösning så länge hon är nöjd :)


Jag som tänkte fylla på massa bilder i bloggen igår fick sitta med Kenneths bokföring hela kvällen... Han stack iväg och tränade och jag satt hemma och jobbade...Orättvist!! Men han hade handlat Ben&Jerry-glass till mig när han kom hem så det var ok.


Kenneth och Axa åker ner till Herrö idag på eftermiddagen och Vendela ska vara en stund hos farmor och farfar. Jag tänkte gå från jobbet vid tre och sen tänkte jag gå hem och mysa med min underbara dotter!!!


Av Monica - 24 mars 2009 06:26

Började jobbet klockan 6 imorse så klockan 5 gick jag och Axa ut på morgonpromenad :) Kallt som bara den...!

Vi passade på att miljöträna lite i omgivningarna hemma. Gick förbi granngården som hade sina hästar ute i hage, tuppen och hönorna i hönsgården och massa läskiga fladdrande pressenningar över containrar.

Trodde jag ja.... Axa´s svans är alltid på topp, och nu när hon såg alla dessa olika saker sänktes den typ 3 cm...  håhåjaja.. Nä, men hon är cool tjej :) Man ser när hon tycker att något är lite läskigt. Hon sjunker ihop men hon stannar alltid upp och tittar en stund. Sen går hon fram och undersöker det läskiga. Vissa gånger löser hon det själv och ibland får hon hjälp av mig.

Passade på att köra mycket inkallning när hon inte hade fokus på mig och det börjar faktiskt arta sig! En gång var hon påväg in i hagen för att hälsa på hästen och då tvärvände hon och kom galopperande när jag ropade på henne :D


Ikväll är det träning på Waxhoms BK, för vår del handlar det mest om att vara på planen och inte bry sig om de andra. Ska fortsätta med övningarna för fotgåendet. Ska påbörja inlärning av backa också men det börjar jag nog med hemma i lugn och ro.

Av Monica - 23 mars 2009 07:59

Söndagen spenderades ute i huset. Kristin och Thomas kom förbi med syster Azta och släktingen Thindra :) Det var jättekul att ni kom och hälsade på!!! Ni är jättevälkomna igen när ni vill :D


Vi har fortsatt sätta upp OSB-skivor och fixa till de inbyggda hyllorna i korridoren.


Vendela var hos mormor och morfar var snäll och följde med ner och hjälpte till att jobba. På kvällen fick vi god middag i Viksjö innan vi åkte hem och sov. Tack till mormor och morfar i helgen! Jag skickar en stor kram till er som hjälper oss så mycket!!


Nu är det måndag morgon och jag är på jobbet igen. Jobbar måndag, tisdag och onsdag. Det är helt lagom att jobba tre dagar i veckan :)


Innan jobbet hann jag med lite inkallningsövningar med Axa. Hon är otroligt duktig på att lyssna när hon är ensam men så fort det kommer en annan hund (Nigma eller nåt syskon) så har hon kork i öronen. Men, det är ju det vi jobbar på :D



Av Monica - 20 mars 2009 21:45

Husbygge har stått på schemat hela dagen. Vi lämnade Vendela hos mormor och morfar i Viksjö och tog bara med oss Axa ner. Jag tycker det är bra att hon får utforska världen själv utan tant Nigma att gömma sig bakom.

Vi fortsatte med vår fotolist i korridoren och ljusrampen uppe i taket. Under tiden vi höll på att bygga passade jag på att träna inkallning med Axa, kontakt och så har jag påbörjat en övning sombygger på klossmodellen (Morten Egtvedt). En grund för utgångsställning och vändningar på stället. Idag ska jag försöka påbörja backning.  

Jag använder klicker till all träning och det fungerar kanon på den lilla tjejen.


Nåväl, på kvällen åkte vi för att hämta Vendela och vi fick middag av mormor och morfar. Stort tack!! Det är så skönt att slippa laga mat efter en hel dags arbete.


Imorgon är det dags för husbygge igen så nu blir det sängen och så hoppas vi på en lugn natt... Axa har faktiskt börjat sova bättre, men vaknar fortfarande vid halv sex... Men jag har kommit på att det är för att hon är hungrig så jag går upp och ger henne frukost och sen får hon gå ut och kissa. Sen går hon och jag och lägger oss på soffan en stund där hon somnar om och jag läser lite :-)


Ska försöka få till tid för att lägga upp bilder... snart så!


  

Ovido - Quiz & Flashcards